Tuesday 22 March 2011

don't be sad :(

Don’t be sad L
Buku jangan bersedih..setiap kesulitan pasti ada kemudahan…seronok baca terutama waktu sedih2 tu la kan..kalo baca boleh muhasabah diri. Dia punya tajuk dah macam sama banyak surah al-baqarah. 281.semua tu x kan khatam satu malam kan.kalau ada kelapangan baca la..beri ruang untuk minda kita.






Em…hidup kita ni ada macam2 masalah..semua masalah tu jgk = cabaran.tuhan tidak akan memberikan dugaan  melainkan hambanya mampu menghadapi cabaran tu.betul tak?  Macam2 la dugaan.. ada yang MASALAH DUIT LA.MASALAH NAK STUDY LA.MASALAH FAMILY.MASALAH KAWAN.MASALAH CINTA DAN BANYAK LAGI LA.

Dah jadi cmtu, apa lagi..ramai yang mengeluh, marah,merajuk,kecewa, dan lebih teruk ada yang stress..
Bahaya tu…dan bila dah lepaskan tekanan…duduk sorang menangis dan sedih dengan apa yang berlaku. Baru terfikir sendirian “kenapa aku buat macam tu” “kenapa aku tipu kawan aku” “kenapa aku marah mak ayah akukenapa aku tak boleh tumpukan perhatian masa belajar” “kenapa aku ni dah kaya tapi  tak pernah  puas dengan apa yang adakenapaaa???

Itu lah manusia…sebab itu kita kena selalu muhasabah diri.insafi diri.ingat kan diri kita bahawa setiap berlaku pasti ada hikmahnya. Yang penting ibadat wajib jangan tinggal..kalo kita ingat betul2… dalam al-quran ada menyebut..solat itu dapat menghindari perbuatan keji dan mungkar…kalo sempurna ibadat fardu kita (wajib) takde la kita marah2 orang…kita dapat mengawal diri dari buat perkara yang x elok kan. Insyaallah… ingat walau apa pun..don’t be sad… setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya
Banyakkan muhasabah diri..

Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu….(al-baqarah:216)

No comments:

Post a Comment