Tuesday 12 April 2011

1 Mengumpat!! Boleh ke??


Kenapa orang suka mengumpat.mengumpat tu apa? Sebelum kita cerita lebih panjang, kena tau maksud mengumpat tu. Mengumpat menceritakan tentang sesuatu mengenai seseorang yang benar2 berlaku dan bila orang tu tau,dia pasti marah..
Ala macam x pernah dengar orang mengumpat kan.sama ada sengaja dengar @ terdengar…

Jika terdengar lebih baik kita lari dari situasi tu.sebab, sanggup ke kita  memakan daging saudara kita yang telah mati??. Kalau diberi offer makan steak.erm sedap nya….tapi..kalo orang  offer makan steak daging manusia…eee..jijik…

Macam tu la diibaratkan orang mengumpat..tapi  sesungguhnya Allah hanya menggambarkan perkara tersebut tetapi tidak benar2 berlaku di depan mata..macam mana tengah2 duk mengata orang, tuhan takdirkan ada sisa daging manusia di celah gigi.eee…tergamak ke kita… minta dijauhkan dari segala keburukan.

Masa Rasulullah  melalui peristiwa israk dan mikraj seperti dalam sejarah Islam tu, Nabi Muhammad telah dipertontonkan dengan satu kaum mengerikan yang memiliki kuku daripada tembaga yang sedang mencakar-cakar wajah dan dada mereka sendiri..

 Rasulullah pun Tanya pada Jibrail “siapa mereka tu?” jibrail menjawab: mereka ialah orang yang memakan daging manusia (mengumpat) dan menjatuhkan maruah orang lain. (hadis riwayat abu daud)

والله اعلم - - (“,) solusi isu 30

No comments:

Post a Comment