Friday 15 April 2011

kenapa saya gemuk?

bila nampak je penimpang kat shoping complex tu..e seram.hehe.sebaba apa takut nak tengok berat sendiri..makin hari makin naik pulak berat ni.kenapa tak turun-turun ni?...banyak sebab berlakunya keadaan ni..kadang-kadang kita tak sedar.memang berkait rapat dengan hidup kita.
semoga kita mengikut sunnah rasulullah s.a.w...
Kita kaum muslimin – adalah suatu kaum yang tidak akan makan sehingga kita merasa lapar dan apabila kita makan tidak sampai kekenyangan.” renung2 kan dan selamat beramal :)
tenaga yang tidak seimbang di dalam badan.
gaya hidup kita ni berbeza-beza. akibat penggunaan tenaga yang berbeza..mempengaruhi tubuh badan bila berlaku ketidakseimbangan, apa yang patut di keluarkan masih disimpan dalam badan.

gaya hidup kurang aktif
lagi satu...kalau masa sekolah-sekolah...aktif sangat.sebab kena paksa.xturun sukan kena ambik nam lak kan..bila dah keje bagi alasan la xsempat nak bersukan kn.hehe

genetik dan faktor keluarga
lepas tu, bagi orang yang genetik keluarganya saiz macam tu..memang mempengaruhi..dan kalau x jaga pun.tak kira genetik ke tak.kesan nya akan sama la kan.

faktor kesihatan
next, faktor kesihatan...yang tidak mementingkan kesihatan.ataupun alasan tak makan gestrik pulak.makan berpada-pada

faktor emosi
dan lagi, bila sudah bekerja. ramai individu yang stress dengan kerja..dan faktor penyumbang dan untuk melepaskan tekanan dengan makan banyak. tak pun, frust bercinta.bila makan agaknya hilang kot perasaan kecewa tu..agaknya la.

umur
selain itu, (ayat karangan).heheh. umur jugak jadi faktor.bila makin meningkat usia, kadar metabolisme dalam badan berkurang.jadi apa yang kita makan lambat untuk keluar dari badan kan...bila kumpul jadi la lemak.

mengandung
dan yang ni,memang tak boleh dinafikan lagi, mana ada orang mengandung saiz perut tu 25.hehe.

-والله اعلم-



No comments:

Post a Comment